Az elmúlt hetekben több nagyszabású nemzetközi hadgyakorlatra és egyéb rendezvényre került sor hazánkban, melyek jelenléte fokozottan érzékelhető volt még a témában járatlanok számára is mind vidéken, mind a fővárosban...
Az Európai Védelmi Ügynökség által szervezett ETAP-T18 nemzetközi szállítórepülőgép-gyakorlat az igényelt légtereivel majdnem megbénította a hazai kisgépes repülést a gyakorlat időtartama alatt – egyes alkalmakkor az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis teljes légtere is kizárólag a Pápára települt szállítógépek rendelkezésére állt.
Pápa, 2018 június 12. Első alkalommal a bázisul szolgáló repülőtéren nyílt lehetősége a sajtó munkatársainak betekintést nyerni a gyakorlat mozzanataiba – a legtöbb szállítógép kiszolgálása az északnyugaton található nyelveken történt, innen a repülőgépek önerőből gurultak ki a légcsavarok negatív állásszögbe állításával.
A német Transalloknak sem sok idejük maradt már, a típust 2021 környékén az A400M váltja majd.
Felszálláshoz gurul a lengyelek E Herkulese.
Leválik a pára a négytollú légcsavarról.
A futópályától való kis távolság lehetővé tette a kísérletezést hosszabb záridőkkel – a teljes légcsavarkör láthatóvá válik ezen a módon az angolok C.4-es változatán.
Felszállás 34-es irányon.
Habár az előre meghirdetett program szerint csak három felszállás megtekintésére lett volna lehetőség, a franciák Atlasa nagy bedöntésű fordulóval jelzi megérkeztét.
A híresztelések szerint a típus többet állt a gyakorlat alatt, mint repült – a gép nem nőtte még ki a gyermekbetegségeit, gyakran állt sokáig karbantartás alatt, és több esetben is érkezett hozzá alkatrész az üzembentartóktól.
Kora délutáni fényekben készül leszállásra 34-es irányon az öregecske Transall.
14 óra után indul a második etap, a sort a franciák polgári lajstromban(!) lévő A400-asa nyitja PARIS21 hívójellel…
… akit hamarosan a skandináv mitológiából ismert TOR11 követ.
Egy szem An-26-osunk CAMEL26 hívójellel siet haza a közelgő zivatar elől.
Mindeközben a nemrégiben példásan felújított 109-es oldalszámú Mi-24-es a gyakorlat időtartama alatt kikerült a hangárból az egyik hátsó állóhelyre.
Egy hét múlva az események már Szolnok környékén zajlanak.
Teherdobás a szandai reptérre…
…majd onnan néhány szűk forduló után leszállás a bázis kényszerhelyzeti pályájára.
A polgári repüléshez szokott szemek számára idegen elkülönítési minimumok.
A Herkulesek számára nem okozott problémát a füves talajon való leszállás...
...a németek valamilyen oknál fogva a C-160-nal mégis inkább maradtak a hagyományos megoldásoknál.
Szokatlan látványt nyújtanak a frissen nyírt fűben guruló szállítógépek.
Látványosan torzul a perspektíva ennyire közel a pályához – helyenként 50 milliméter fókusztávolság bőven elegendőnek bizonyult, a polgári repülés világában nem lenne lehetőség ilyen kis távolságra tartózkodni a pálya középvonalától.
Kevés kivételtől eltekintve a legtöbb gép elpattant az első földet érés után.
Az elsőnek induló gép szerencsés volt, a másodiknak már a felvert porban kellett hamarosan felszállnia.
Az olaszok gépe újdonságként hatott, egy héttel korábban Pápán nem repült.
Szombaton a sokáig alvóknak csak fél 10-ig jut álom Kecskeméten, nemsokára majd négy darab Szolovjov D-30-as ébreszti őket.
Nem a várt gép érkezik, nem a várt helyről. Az elmúlt években az ilyen jellegű szállításokat mindig a Volga-Dnyepr cég gépei végezték, ezúttal az Aviacon Zitotrans hófehér gépe hozza az értékes szállítmányt.
IL-76TD RA-76846, készült Taskentben 1990 februárjában, majd néhány egoztikus helyet megjárva végül 2009-ben került a jelenlegi tulajdonos birtokába.
Újjászületik a 701-es oldalszámú Mi-17-es, ezzel egy időben eltűnik az érdekes lóhere-forma a szállítóhelikopterek mintázatai közül.
Nemsokára trélerre kerül a helikopter, háttérben a teljes szállítórepülőgép-flotta vár következő feladatára.
Egyre ritkább az orosz típusok együttállása, főleg NATO-reptereken.
A kisebb adminisztrációs problémák elhárítása után nemsokára elkészül a repülési terv, a gép hátszélben útnak indul Bulgáriába a megjelent közönség nagy bánatára.
Másnap délután a most érkezett gép típustestvére, a nagyjavításról tavaly hazaérkezett 704-es oldalszámú Mi-17-es teszi tiszteletét a Red Bull Air Race budapesti futamán.
Kihasználva a közel azonos utazósebességet, a két darab Zlin 242-esünk követi a 17-est.
PUMA11 2 ship érkezik 600 lábon a belváros fölé. A leader gépen a 2016-os NATO Tiger Meet-re elkészült festésminta, a wingman-en pedig az ehhez matricázott póttartály található.
Bemutatkozik a nagyközönség számára is CAMEL65, a Honvédség legújabb gépe, a többcélú csapatszállítónak beszerzett A319-es.
A programot a SAC program keretében az egyik Pápán állomásozó C-17-es zárja, a tőlük megszokott BARTOK hívójellel.
A nyitott rámpán utazó személyzet számára a látvány legalább annyira egyedi lehetett, mint a budapesti lakosoknak a C-17 feltűnése a belváros felett…
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.