Anyagi lehetőségeimhez mérten első digitális tükörreflexes fényképezőgépemet, és a mára már szinte alapfelszereltségnek tekintett teleobjektívet csak 2012 nyarának végén állt módomban megvásárolni. Természetesen az akkor beszerzett felszerelés a kezdő szint alját képviselte, így sem a technikai háttér, sem a lehetőségek száma nem volt adott ahhoz, hogy méltó képpen örökíthessem meg az akkor már végnapjaikat élő magyar felségjelű Mi-24-eseket a levegőben. Habár a többször üzemidő-hosszabbításon átesett ex-NDK-s „P” verziójú helikopterek 2012 folyamán pár alkalommal még feltűntek Budapest belvárosa felett, sem a Die Hard 5. forgatása alatt, sem pedig az augusztus huszadikai vízi- és légiparádén nem sikerült olyan képeket készíteni, amelyek hűen visszaadnák a gép karakterét.
A típus utolsó nyilvános szereplése Budapest felett 2012. augusztus 20-án. Háttérben az egy évvel korábban Finnországtól átvett 3309-es oldalszámú Mi-8T, amely egészen 2017 nyaráig húzta.
Habár hivatalosan a gépek 2012. december 31-ig kaptak üzemidő hosszabbítást, a fél évvel később bekövetkező nagy dunai árvíz alatt minden bevethető (…) szállító helikopterre szükség volt, emiatt 2013 nyarán a harci gépek üzemidejük lejárta után reaktiválásra kerültek néhány nap erejéig, hogy átvegyék a szállítóktól a kutató-mentő szolgálatot. A nem sokkal később végrehajtott nem hivatalos búcsúrepülés végül elvette az utolsó reményét is annak, hogy ismét láthassunk magyar Szarvastehenet az égen.
Ez után a gépek közel 5 évig tetszhalott állapotban voltak, kivonásuk hivatalosan sosem történt meg. 2017 folyamán aztán mégis aláírásra került egy szerződés 8 + 4 helikopter ipari szintű nagyjavítására a Vertoljoti Roszii Szentpéterváron található üzemében, és a gépeket hamarosan el is szállították. A sok, egymásnak ellentmondó információ ellenére a helikopterek végül ez év szeptemberében, majdnem tíz hónappal a kiszállítást követően érkeztek meg Kecskemétre, kuriózumként az Orosz Légierő egyik An-124-esének gyomrában.
TTF9201 érkezik a 30-as pályairányra az értékes szállítmánnyal.
A gépeket közúton szállították át Szolnokra - habár a különleges terepszínű festés már a múlté, a sötétszürke magyar 24-es elég félelemkeltő látvány.
Két héttel a hazatérés után megjelentek az első, viszonylag rossz minőségű felvételek az összeszerelés utáni berepülések kezdetéről, így a közben Kecskeméten zajló Lion Effort hadgyakorlatra tervezett szpotting előtt csütörtökön kora reggel már Szolnokon várakozunk.
10 órakor „Tree-tree-six” hívójellel indítási engedélyt kér a 336-os oldalszámú „P”. Siker !
A kormányozhatóság ellenőrzése után hamarosan iskolakörökre is sor kerül.
Magam felé fennálló adósságomat ezzel törlesztettem – és ez az egyik első, nyilvánosságra került jó minőségű hazai fotó a típus ismételt üzembe állításáról.
Ritka együttállás a Yuzmashavia légitársaság UR-CPV lajstromjelű Il-76-osával. Mindkét típus egyre ritkább látvány Európa egén.
A feladatnak hamarosan vége, irány Kecskemét!
Szűk 40 perccel később már a 44-es útnál várjuk a héten kezdődő Lion Effort hadgyakorlatot támogató AWACS beköszöntét.
NATO01 feladata végeztével még Budapesten csinált egy átstartolást, ezáltal mi is elérhettük a kecskeméti érkezését. A 30-as pályavégnél 2 átstartolás jutott.
Az AWACS péntek délután érkezett meg Geilenkircheni bázisáról.
Mivel a Lion Effort a Gripent üzemeltető országok közös hadgyakorlata, ezért nincs nagy típusválaszték. PUMA11 indul 30-as irányon.
PUMA12
A svédek GATER51 – GATER55 hívójellel repültek a délutáni első hullámban. Ottlétünk alatt a cseh gépek nem szálltak fel.
Svéd-magyar vegyes géppár tér vissza elsőként. A magyar Gripeneket könnyű megkülönböztetni a többi európai üzemeltetőtől a gép aljára festett fals kabintetőről.
Leszállások a 44-es út felől.
A gyakorlat alatt a győriek is kitelepültek a bázisra.
Litening konténerrel megpakolt Démonok indulnak útnak Hajmáskér felé, ők a Brave Warrior hadgyakorlatban is szerephez jutottak.
A svéd GATER-ek IRIS-T-vel…
..míg a Pumák gyakorló rakéta nélkül indulnak feladatukra.
Nemsokára HUAF796 hívójellel megérkezik a 605-ös oldalszámú A319-es Istresből.
A délutáni második hullám már kellemes délutáni fényekben érkezik.
GATER 4 ship.
4 gépes kötelék leszállásánál már lehetőség nyílik egy kis „Ramexelésre”
A svéd gépek kisebb állásszögön, de a magyarokhoz képest magasabban érkeztek be.
Végül megérkeznek a Démonok is. Nem gyakori látvány kétüléses gépen a Litening.
Az AWACS már a Limán pihen, ma már nem repül többet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.