2021. június 24. 14:22 - T.Tom

Szpotterek a helikopter bázison

Míg korábban a civil szféra felől a Magyar Honvédség irányába érkező, a mindennapi működés pillanatait bemutatni szándékozó kezdeményezések felé inkább az elzárkózás volt jellemző, az utóbbi időszakban több alakulat is fokozatosan vált egyre nyitottabbá. Ez a folyamat persze nem meglepő, ahogy egyre szélesebb tömegek számára válnak elérhetővé olyan technikai eszközök, melyek már belépő szinten is rendkívül jó minőségű fényképek, vagy videó felvételek elkészítését teszik lehetővé (akár mobiltelefonnal is), úgy a társadalmi igény is jelentkezik ilyen anyagok elkészítésére és megosztására. A telekommunikáció fejlődésével azonban nem csak az adatok, információk minősége nőtt meg drámaian, hanem a rendelkezésre állásé is, az elérhető nagysebességű vezeték nélküli adatátvitel már valós időben lehetővé teszi a tartalmak megosztását, az információ villámgyors terjedését. Míg 2020 előtt általában csak a szakmai sajtó képviselői számára adatott meg civilként a belépés lehetősége a légijárműveket üzemeltető bázisok területére, az előző év során Kecskemét már több alkalommal is megnyitotta kapuit a fotósok számára, idén júniusban pedig - első alkalommal - az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis is két napos szpotter eseményt szervezett, melynek záró napján az éjszakai mozzanatok kerültek a főszerepbe. Mivel aznapra a hivatalos csatornákon keresztül is meghirdetésre került, hogy a bázis forgószárnyasai esti kiképzési repülési feladatokon vesznek majd részt, a tervezett 21 órás beléptetés előtt lehetőség nyílt a gépeket még gyönyörű fényekben, napnyugta előtti körülmények között is látni.

img_7923_1.jpg

Első látnivalóként a 331-es oldalszámú Mi-24P iparkodik kifele a bázis területéről a helikopterek által nem kedvelt forró, híg nyári levegőben.

img_7935_1.jpg

A 331-est hamarosan a 720-as oldalszámú „V” alváltozat követi. A gépek grafitszürke festése szép kontrasztot ad a fakó szolnoki éggel.

img_7960_1.jpg

Egy közeli légtérből Cobra hívójellel érkezik vissza a két AS350-es, melyek a szóbeszédek alapján már az augusztus végén megrendezésre kerülő kecskeméti repülőnapra gyakorolnak.

img_7968_1.jpg

Feladata végeztével direktben érkezik vissza állóhelyére a 331-es.

img_7975_1.jpg

Útvonalrepülés feladatának végeztével alacsonyan lép be a bázis területe fölé ismét a 720-as „V”.

img_7979_1.jpg

A 2018 folyamán nagyjavított 8 darab Mi-24-es közül mindösszesen két darab tartozik a „V” alváltozatba. Éleslövészetek során a pilóták inkább a 30mm-es GS-2-30 típusú ikercsövű gépágyúval felszerelt „P” alváltozatot preferálják nagyobb tűzereje miatt, így a „V”-k már csak darabszámukból fakadóan is ritkábban kerülnek lencsevégre.

img_8011_2.jpg

Az útvonalrepülés után a személyzet a futópálya mellett elhelyezett „gate”-ekre való bejöveteleket gyakorolja, majd egy dinamikus kigyorsítást követően iskolakörre áll.

img_8069_1.jpg

Rubik hívójellel települ át Szandaszőlősre a 704-es oldalszámú Mi-17-es, hogy az este hátralévő részében ejtőernyősöket ugrasson.

img_8023.jpg

A vizuális bejövetelek után a műszerek veszik át a főszerepet, RNP és PAR megközelítéseket gyakorol a találó Főnix hívójelű Mi-24-es.

img_8121.jpg

A nap már lemenőben, mire az első H145M felszáll állóhelyéről.

img_8150.jpg

Az utolsó fényekben helyezkedik be leszálláshoz megváltozott pályairányra a 720-as. A nagyjavított orosz, és a frissen beszerzett európai helikopterekkel drámaian megnőtt a légibázis napi mozgásszáma – a néhány évvel ezelőtti rekord napi mozgásszám ma már csak egy alacsony terhelésű üzemnapnak számít Szolnoknak.

img_8179.jpg

A láthatóság mindkét irányba működik. Ahogy egy fotós könnyen észreveheti az érkező gépeket, a helikopterek pilótái ugyan olyan könnyen ki tudják szúrni, ha valaki vár rájuk…

img_8192.jpg

…és alkalmanként egy-egy baráti gesztus is belefér, ha a repülésbiztonságot nem befolyásolja.

img_8230.jpg

Az egyre fényesebben világító Hold jelzi, hogy hamarosan ideje elindulni a bázis területén belülre.

img_8080_1.jpg

img_8082_1.jpg

Az éjszakai fotózás helyszínéül a Lima apron lett kijelölve. Indítás előtt a bázis biztosítja a fotósok számára, hogy közelről is megtekinthessék a gépeket, hiszen erre járó hajtóművek mellett már nem lesz lehetőség.

img_8084_1.jpg

A fotósok kérésére a bázisparancsnok segítséget nyújt, az előkészítés alatt álló helikoptereket gépjárművek reflektoraival világítják meg.

img_8091.jpg

A Zlin felszállása után a keresőfényszóróval felszerelt, 15-ös oldalszámú H145M indítása következik.

img_8100_1.jpg

Rendkívül újnak hat még a LED-es színvilág ék felségjelzésű gépeken.

img_8131_1.jpg

A H145-ös a feladat végrehajtása során csörlővel való kiemelést demonstrál az éjszakai sötétben.

img_8158_1.jpg

A H145-ös feladatának befejeztével látványosan indul a 24-es segédhajtóműve.

img_8182_1.jpg

Röviddel az indítás után megjelenik a forgószárnylapátok kontúrfénye, mely a 2018-as nagyjavítás folyamán nyerte el kék, éjjellátó készülékekkel kompatibilis színét. A harci helikopter a bemutató során közeli légi támogatás nyújt a helyszínen jelenlévő JTAC irányítása alatt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://visualcontact.blog.hu/api/trackback/id/tr1516603620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása