2018. június 14. 18:05 - T.Tom

ETAP-T18

2018 június 10 és 22. között ad otthont az MH Pápa Bázisrepülőtér az Európai Védelmi Ügynökség (EDA), és az Európai Légi Szállítási Parancsnokság által szervezett European Transport Aircraft Programme – Training 18 (ETAP-T) elnevezésű többnemzeti szállítógép gyakorlatnak. A 8 résztvevő nemzet 9 darab repülőgéppel (C-160, A400, és a C-130 típus különböző verziói) hajt végre éjjel és nappal harcászati feladatokat, Pápát bázis-repülőtérként használva. A résztvevők kiképzési céljai többek között hadműveleti tervezés, repülőműszaki együttműködés, ejtőernyős kiképzés, légi dobások, különböző logisztikai feladatok megoldása, valamint különböző repülési eljárások gyakorlása – a sajtó megjelent képviselői ezekből a mozzanatokból tekinthettek be néhányba a június 12-én, kedden megrendezett sajtóeseményen.

img_0503.jpg

A szállítógépek előkészítése a repülőtér északi részén található kutyanyelveken történt, mindegyik gép a saját erejéből állt ki a légcsavar-lapátok negatív állásszögbe állításával.

img_0496.jpg

A németek két darab Transallal érkeztek a gyakorlatra, a típust 2021-ben az A400 váltja majd.

img_0827.jpg

Hátramenetben a hollandok H Herkulese, a légcsavarok már negatív állásszögön tolják hátra a gépet.

img_0851.jpg

Sajnálatos módon a délelőtti időpont miatt sem a fényviszonyok, sem a használatos pályairány nem kedvezett a megjelenteknek – tengelyfényben gurul végig a norvégok C-130-asa a futópályán, hogy a 16-es pályavégen megfordulva szembe kerüljön a széllel.

img_0881.jpg

A Bravo gurulóút 1600 méterre található a 34-es küszöbtől, ennyi bőven elegendő a felszálláshoz.

img_0937.jpg

 Örvényeket húz maga után a lengyelek Herkulese, itt a magasságot szerencsére inkább sebességre váltották.

img_0974.jpg

A kis távolság a pályatengelytől lehetővé tette a kísérletezést a hosszabb záridőkkel – az angolok hosszabb törzsű C-130J-30-asa nem csak a festése miatt különleges…

img_0994.jpg

Airborne !

img_1004.jpg

Habár a meghirdetett programban csupán a felszállások megtekintése szerepelt, az indulás előtti percekben nagy bedöntésű fordulóval érkezik vissza a franciák Atlasa.

img_1021.jpg

Az ilyen képeket hívják „dokumentációs jellegűnek”.

img_1091.jpg

 Érdekes módon a francia A-400-asok polgári lajstromjelet viselnek, F-RBAA-tól kezdődően.

img_1126.jpg

A kisebb gépekkel ellentétben az Atlas a Kilo előtérről üzemel.

img_0481.jpg

A 109-es oldalszámú Mi-24-es remélhetőleg már nem sokáig lesz az egyik legjobb állapútú gép a típusból Magyarországon.

img_1167.jpg

Az eseménynek vége, innentől kezdve az események külső szemlélői vagyunk. Szűk fordulóval érkezik a német Transall.

img_1186.jpg

A készenléti géppár szlovák L-410-est fogott, a gép földre kényszerítését imitálták is.

img_1198.jpg

PARIS21 rengeti az eget Vaszar felett.

img_1238.jpg

A belgák siettek a közelítő vihar elől…

img_1257.jpg

… akiket hamarosan a hollandok követtek.

img_1291.jpg

Hamarosan CAMEL27 is menekülőre fogta, és a felhőalap alatt útnak indult Kecskemétre.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://visualcontact.blog.hu/api/trackback/id/tr7514048238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása