Több hónapos előkészítő munka után a május 18-19-ei hétvégén rendezte meg a Magyar Honvédség a Budaörsi Repülőtéren a Honvédelem Napját, melyen valamennyi jelenleg hadrendbe álló, és néhány már megrendelt, hamarosan leszállításra kerülő haditechnikai eszköz megtekintésére lehetőség nyílt . A szombati napsütéses, és a vasárnapi váltakozó időjárás ellenére a két nap alatt mindösszesen hatvanezer ember látogatott ki az egykori nemzetközi repülőtér ikonikus körépülete elé.
A 9 órai kapunyitás kiváló lehetőséget adott arra, hogy a repülő program 10 órás kezdetéig körbe lehessen járni a kiállított repülő eszközöket. A szervezők ügyeltek arra, hogy a múlt és a jelen ne csak szimbolikusan álljon szembe egymással, így a kialakított mesterséges út bal oldalán a már kivont, jobb oldalán pedig a jelenleg, vagy hamarosan hadrendbe álló típusok voltak elhelyezve.
A JaK-52 típusú alapfokú kiképző gépek hazai pályafutásának egy 2015-ben bekövetkezett baleset vetett véget…
…váltó típusa két-két Zlin 143 és 242 típusú, már modern fedélzeti rendszerekkel felszerelt könnyű felderítő,- és kiképzőgép.
A könnyű helikopter kategóriát a Mi-2-es jelentette, utolsó állami üzemeltetője, a Légirendészeti Szolgálat is kivonta már a típust 2017 során.
Tavaly év végén a Magyar Honvédség 20 darab H-145M típusú helikopter beszerzéséről döntött, az első gépek leszállítása idén ősszel esedékes.
A 3304-es oldalszámú Mi-8-as képviselte a közepes teherszállító kategóriát. Váltó típusa, a H225M nem volt jelen a hétvégi rendezvényen. A Mi-8/17 típus élettartama várhatóan kb. 2025-ig fog kitartani Magyarországon.
A dinamikus program 10 órakor vette kezdetét, a nyitó köteléket egy Zlin 242-es vezette, mely ez után visszatért Szolnokra, míg a kötelék többi tagja részt vett a későbbi bemutató feladatokban.
FALCON6 hívójellel érkezik nagy bedöntéssel a nemrégiben beszerzett két Dassault Falcon 7X típusú repülőgép egyike. A 607-es oldalszámú gépet két héttel ezelőtt még szürke felségjellel sikerült Budapesten lencsevégre kapni.
A 604-es oldalszámú A319-es egy éve van hadrendben. Felségjele szintén pár hónappal ezelőtt vált színessé a korábbi alacsony észlelhetőségű szürkéről.
Hármas kötelékben érkeznek a Pumák. A légierő tíz Gripenje május közepe óta a kecskeméti repülőtér felújítási munkálatai miatt Pápára települt, a maradék négy gép pedig a Siauliai légi bázisról biztosítja a balti országok légterének védelmét.
A helikopterek gyorsan helyet foglalnak a repülőtér túloldalán, hogy ne akadályozzák a hamarosan visszatérő Gripeneket. A szombat reggeli eső utáni magas páratartalmú levegőben a lapátvégeken kicsapódik a pára.
A show sztárjai egyértelműen a vadászok voltak, a (Budapest közelében régen nem látott) alacsony, és gyors áthúzások bizonyára maradandó élményt adott a fiatalabb generáció számára, amely akár pályára is irányíthatja őket.
Nem gyakori látvány az utánégető Budaörs fölött.
A merevszárnyúak távoztával a helikoptereké lesz a főszerep, felszállnak távoli állóhelyükről a Mi-24-esek.
Első találkozás a 331-es oldalszámú géppel, mely 25 évnyi pihenést követően idén tavasszal térhetett vissza újra a levegőbe.
Tally on target ! A harci gépek feladata a földi célpontok támadása, és a vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár katonáinak támogatása volt.
A „különlegesek” fast rope technikával hagyták el a Mi-17-est.
A 701-es dinamikusan gyorsít, hogy minél gyorsabban elhagyhassa a helyszínt.
A borult időben látványos torkolattüze van a PKM géppuskának.
Helyszín biztosítva!
Jól áll a gépnek az új, éjszakai rejtő szín.
A tavalyi évhez hasonlóan a dinamikus bemutatót idén is a 702-es oldalszámú Mi-17-es repülte. A program zárása után egyből Csehországba vezetett az útja, ahol már két társa várja a Dark Blade elnevezésű, többnemzeti helikopteres gyakorlaton.
A dinamikus program zárásaként a németek H145-öse is megmutatta magát a nagyközönségnek.
Look ma, no hands! Azaz a helikopter vezérlését már számítógépek végzik, a pilóták így már a feladatok végrehajtására tudnak koncentrálni, kevésbé terheli le őket a gép „vezetése”.
A látványt még szokni kell, a gép felépítése teljesen eltérő az eddig rendszerben lévő orosz helikopterekhez képest.
Bemutatója végén dinamikus gyorsítással köszön el a német személyzet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.